RV Anna Weber-van Bosse to be built by Spanish shipyard Astilleros Armon
~~ for Dutch scroll down ~~
Consideration
In October, the evaluation committee ranked the bids on price, technical offer, plan of action, sustainability, project organization and innovation. Shipyard Astilleros Armon turned out to be the yard that best matched the tender. This was based on the "Program of Requirements," a comprehensive inventory of the scientific and technical functional requirements of all conceivable Dutch stakeholders, including the crew of the RV Pelagia and National Marine Research Facilities (NMF).
Sustainable techniques
In addition to technical and economic aspects, sustainability also played an important role in the development of the concept design and award of the new ship to be built. For example, in accordance with the tender documents, the yards included in their bids that the ship should be prepared to use methanol as a carbon-neutral fuel in the future. Also, the ship will be equipped with a battery pack to allow hybrid operation, solar panels will be installed, and saving fuel is central to all kinds of choices.
Tender process
A European Tender procedure according to 'Competitive procedure with negotiation' was launched in July 2020. The advantage here is that once the preliminary tender has been received and evaluated, several rounds of negotiations can take place with the bidders in order to have a vessel that matches the wishes and requirements as closely as possible. At the end, this process led to a final bid received on August 24th from three yards; Astilleros Armon submitted the best offer and has been awarded the contract for construction.
RV Anna Weber-van Bosse wordt gebouwd door Spaanse werf Astilleros Armon
Begin deze week verliep de bezwaartermijn van 20 dagen waarbinnen de afgewezen werven bezwaar konden aantekenen tegen de voorlopige gunning voor de bouw van oceaangaand onderzoekschip RV Anna Weber-van Bosse, de opvolger van de RV Pelagia. Daarom kan nu bekend worden gemaakt naar welke scheepswerf de definitieve gunning is gegaan. Het betreft scheepswerf Astilleros Armon in Vigo (Spanje), die veel ervaring heeft met de bouw van onderzoeksschepen. Zo hebben zij recent nog de RV Tom Crean opgeleverd aan het Ierse Marine Institute. Uitgebreidere externe communicatie en informatie over de bouw volgt binnenkort, bij de ondertekening van het contract. Bij dit formele moment zijn de directies van NWO-I, NIOZ en Astilleros Armon aanwezig. Na een jarenlange periode van voorbereiding kan er nu gestart worden met de bouw van een 'state of the art' en onderscheidend groen schip, dat voldoet aan alle geformuleerde uitgangspunten en dat draagvlak heeft van de stakeholders. Verwachting is dat het schip medio 2025 zal worden opgeleverd.
Afweging
De beoordelingscommissie heeft in oktober de inschrijvingen gewogen op prijs, technische aanbieding, duurzaamheid, plan van aanpak, projectorganisatie en innovatie. Scheepswerf Astilleros Armon bleek de partij die het beste aansloot bij de uitvraag. Deze was gebaseerd op het ‘Programma van Eisen’, een uitgebreide inventarisatie van de wetenschappelijke en technische functionele wensen van alle denkbare Nederlandse stakeholders, inclusief de bemanning van RV Pelagia en Nationale Mariene Onderzoekfaciliteiten (NMF).
Duurzame technieken
Naast technische en economische aspecten heeft verduurzaming ook een belangrijke rol gespeeld in ontwikkeling van het conceptontwerp en de gunning van het nieuw te bouwen schip. Zo hebben de werven, in overeenstemming met de tenderdocumenten, in hun inschrijving meegenomen dat het schip voorbereid moet worden op gebruik van methanol als koolstof-neutrale brandstof in de toekomst. Ook zal het schip worden uitgerust met een batterijenpakket om hybride te kunnen opereren, worden er zonnepanelen geïnstalleerd en is brandstofbesparing bij allerlei keuzes centraal gesteld.
Aanbestedingsprocedure
Voor de opdrachtverstrekking is in juli 2020 een Europese Aanbesteding gestart. Er is gekozen voor een aanbesteding volgens ‘Mededingingsprocedure met onderhandeling’. Voordeel hierbij is dat na ontvangst en beoordeling van de voorlopige inschrijving nog met de inschrijvers kan worden onderhandeld in meerdere onderhandelingsronden om zo te komen tot een schip dat zoveel mogelijk aansluit op de wensen en eisen. Uiteindelijk heeft dit proces geleid tot een definitieve inschrijving op 24 augustus jl. van drie werven, waarbij Astilleros Armon de beste aanbieding heeft gedaan en de opdracht voor de bouw krijgt.
Why was this shipyard chosen?
European tender obligation
The NWO-I/NIOZ, which commissioned the renewal of the research fleet, is an organisation subject to public tender and therefore legally obliged to issue European calls for tenders for goods and services in accordance with the applicable rules for amounts above the tender limit.
Two of three research vessels built in the Netherlands
NWO-I/NIOZ put all three ships for the fleet renewal out to European tender, whereby the Programmes of requirements were each drawn up in Dutch. Next Generation Shipyards in Lauwersoog has been awarded the contract for the construction of the RV Adriaen Coenen,. And Thecla Bodewes Shipyards in Harlingen was chosen in the tender for the Wadden Sea and delta vessel RV Wim Wolff.
Choice RV Anna Weber-van Bosse
Seven shipyards submitted tenders for the first phase of shipyard selection of the largest ocean-going ship, the RV Anna Weber-van Bosse. Five of these shipyards were selected for subsequent tender rounds, three Dutch shipyards and two yards elsewhere in Europe. During the following extensive rounds of negotiations, one of the Dutch yards withdrew from the tender process by mutual agreement and another Dutch yard went bankrupt. In the end, a total of three yards remained, each of which had submitted a final tender by the end of August 2022. In October, the evaluation committee evaluated the bids on price, technical offer, sustainability, plan of action, project organisation and innovation. Astilleros Armon's tender proved to be the best in this respect. The assessment was based on the Programme of Requirements, a comprehensive inventory of the scientific and technical functional requirements of all conceivable Dutch stakeholders.
Shipbuilding by definition not an entirely national affair
It is important to mention that for all European shipyards, including the Dutch, many components and services and the (construction of sometimes large) parts of the ships are sourced in various other countries, where they are most competitively available.
Waarom is er gekozen voor deze werf?
Europese aanbestedingsplicht
Het NWO-I/NIOZ, de opdrachtgever van de vernieuwing van de onderzoeksvloot, is een aanbestedingsplichtige organisatie en daarmee wettelijk verplicht om goederen en diensten Europees aan te besteden volgens de daarvoor geldende regels voor bedragen boven de aanbestedingsgrens.
Twee van de drie onderzoeksschepen in Nederland gebouwd
NWO-I/NIOZ heeft alle 3 schepen voor de vlootvernieuwing Europees aanbesteed, waarbij het programma van eisen in het Nederlands was opgesteld. Bij de aanbesteding van de RV Adriaen Coenen kwam Next Generation Shipyards in Lauwersoog als beste uit de beoordeling. En bij de aanbesteding van het wadden- en deltaschip RV Wim Wolff was dit Thecla Bodewes Shipyards in Harlingen.
Procedure RV Anna Weber-van Bosse
Voor de eerste fase van werfselectie van het grootste, oceaangaande schip de RV Anna Weber-van Bosse, hadden zich zeven werven aangemeld. Hieruit zijn vijf werven geselecteerd voor de inschrijvingsronden, drie Nederlandse en twee werven elders in Europa. Tijdens de hierop volgende uitgebreide onderhandelingsronden heeft een van de Nederlandse werven zich in goed overleg teruggetrokken uit de tenderprocedure en is er een Nederlandse werf failliet gegaan. Uiteindelijk bleven er in het totaal nog drie werven over die eind augustus 2022 een definitieve inschrijving hebben aangeboden. De beoordelingscommissie heeft in oktober de inschrijvingen gewogen op prijs, technische aanbieding, duurzaamheid, plan van aanpak, projectorganisatie en innovatie. De inschrijving van Astilleros Armon bleek hierbij het beste te scoren. De beoordeling is gebaseerd op het ‘Programma van Eisen’, een uitgebreide inventarisatie van de wetenschappelijke en technische functionele wensen van alle denkbare Nederlandse stakeholders.
Scheepsbouw per definitie geen geheel nationale aangelegenheid
Belangrijk om te vermelden dat voor alle Europese werven geldt, inclusief de Nederlandse, dat veel componenten en diensten en de (bouw van soms grote) onderdelen van de schepen in diverse andere landen worden ingekocht, daar waar ze het meest concurrerend voorhanden zijn.